Skip to content

Veelgestelde vragen

Wordt er bloedonderzoek gedaan als er sprake is van een hormoon- of schildklierafwijking?

Nee, wij doen dit niet. Wij adviseren je om dit eerst zelf goed uit te zoeken en te bespreken met je huisarts.

Ervaar ik een jojo-effect als ik stop met de medicatie?

Medicatie is slechts een onderdeel van het behandelprogramma. De kern is het doorvoeren van de veranderingen in je leefstijl die nodig zijn om op een gezonder gewicht te komen en te blijven. Door onze begeleiding leer je om te gaan met nieuwe patronen. De kans op terugval is daardoor een stuk minder. Het is mogelijk om de medicatie jarenlang te gebruiken.

Maakt de coach ook weekmenu’s?

We proberen dit samen met jou te doen. Wij hebben de tools om dit aan te bieden als je er echt niet uitkomt.

Mag ik de medicatie een paar weken uitproberen?

Nee, dat kan niet. Je gebruikt de medicatie minimaal 6 maanden. We kijken altijd na 4 maanden hoe het gaat. Als alles goed gaat en je tevreden bent, dan gaan we sowieso een half jaar door. Gaat het op het evaluatiemoment van 4 maanden niet zoals verwacht, dan is er de mogelijkheid om te switchen naar een van de andere behandelopties (mits dit medisch gezien passend is voor jou).

Ik heb medicatie voor een verhoogde bloeddruk. Welke behandeling om af te vallen zonder operatie is voor mij de beste optie?

Met een verhoogde bloeddruk zijn in principe alle behandelopties mogelijk. We bespreken samen welke behandeling het beste bij jou past.

Adviseren jullie een minimale kilocalorie inname? Of is dit verschillend per persoon?

Natuurlijk is dit afhankelijk van een aantal factoren zoals het gewicht, spiermassa en leeftijd. Hier is geen gouden standaard voor. Het is belangrijk om te kijken wat voor jou werkt en waarmee je de beste resultaten boekt.

Ik heb een BMI van 40. Worden deze behandelingen dan wel vergoed?

Nee, helaas nog niet. De keuze ligt bij de zorgverzekeraars.

Is behandeling na een maagverkleining mogelijk?

Na een maagverkleining kan het zo zijn dat iemand op een gegeven moment meer eetlust en minder verzadiging gaat ervaren, waardoor het moeilijker wordt om op gewicht te blijven. Het kan ook voor deze mensen een goed idee zijn om dan te starten met medicatie.

Is er een wachtlijst?

Nee, je kunt bij ons snel terecht.

Krijg ik hulp met prikken?

Zeker, wanneer we samen besluiten dat de prikpen de beste optie is, krijg je een complete uitleg. Je ontvangt een prikinstructie voor de injecties en een opbouwschema.

Kan ik kiezen bij welke vestiging ik behandeld wil worden?

Ja, er zijn negen behandellocaties; Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Heerlen, Hoogeveen (satellietvestiging), Nieuwegein, Gouda, Terneuzen en Venlo. Aan het begin zien we je graag op locatie, de sessies kunnen desgewenst ook digitaal via beeldbellen of telefonisch plaatsvinden.

Wat is het verschil tussen medicatie in tabletvorm en afvallen met een prikpen?

We bieden twee verschillende medicijnen aan ter ondersteuning bij het afvallen. Het ene medicijn wordt toegediend met een prikpen, het andere medicijn is in tabletvorm. Ze werken elk op een andere manier. Tijdens de intake bespreken we welke behandeling het beste bij je past.

Wat zijn de opties als ik een maagband heb?

Voor mensen met een maagband, die toch nog veel trek ervaren en verder willen afvallen, kan medicatie een goede optie zijn.

Worden de behandelingen vergoed door de zorgverzekeraar?

Nee, onze behandelingen worden niet vergoed door de zorgverzekering.

Zijn de kosten voor de behandeling fiscaal aftrekbaar?

NOK Clinics behandelingen worden niet vergoed vanuit de zorgverzekeraar. In sommige gevallen zijn onze behandelingen fiscaal aftrekbaar onder fiscale specifieke zorgkosten. Raadpleeg hiervoor je belastingadviseur.

Zijn er mogelijkheden om bij NOK Clinics te sporten?

Nee, het is vooral een coachingstraject, geen traject met een personal trainer. We kijken wel samen naar sportmogelijkheden bij jou in de buurt.

Zitten er risico’s aan afvallen met een prikpen?

Tijdens het gebruik van de medicatie (prikpen) voor afvallen is er een minimale kans (0,1 tot 1%) op een ontsteking van de alvleesklier of de galblaas. Ook kun je de eerste dagen tot weken last hebben van misselijkheid, braken, obstipatie, diarree, hoofdpijn, vermoeidheid en maag- en darmklachten. Deze bijwerkingen verdwijnen vanzelf weer. Natuurlijk bespreken we tijdens de intake de mogelijke risico’s en klachten, zodat je een afgewogen keuze kunt maken.

Hoeveel gewicht verlies ik met tabletten tegen overgewicht?

Bij de behandeling met tabletten tegen overgewicht verliezen cliënten gemiddeld tussen de 8 en 12% van hun lichaamsgewicht* in een jaar. Hoeveel resultaat je boekt is afhankelijk van de mate waarin je je leefstijl kunt aanpassen.

Bron: Zie publicatie.

Moet ik een recept van de medicatie meenemen als ik naar het buitenland ga?

Het advies is om een medicijnverklaring op te vragen bij je apotheek. Voeg de verklaring bij je medicatie in je handbagage.

Waar kan ik terecht voor de behandelingen?

Behandeling is mogelijk in Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Heerlen, Nieuwegein, Hoogeveen (satellietvestiging), Terneuzen, Gouda en Venlo. Indien gewenst kan de behandeling ook (deels) via beeldbellen of telefonisch plaatsvinden.

Zitten er risico’s aan het slikken van tabletten tegen overgewicht?

In heel zeldzame gevallen (1 op de 1000 cliënten) kunnen tabletten tegen overgewicht leiden tot een epileptische aanval. Als dit gebeurt moet je direct stoppen met de tabletten en een arts raadplegen. Daarnaast kun je tijdens de start en in de opbouwfase van de behandeling last hebben van de volgende bijwerkingen: buikpijn, verstopping, hoofdpijn, duizeligheid, overmatig zweten, droge mond, jeuk, haaruitval, onrust, verhoogde hartslag en erectiestoornissen. Niet iedereen heeft evenveel last van deze bijwerkingen en ze zijn vaak van voorbijgaande aard.

Hoeveel kost de behandeling met de prikpen en vergoedt mijn verzekering dit?

De behandeling met een prikpen kost eenmalig €1.149,-. Dit is inclusief 6 maanden begeleiding door een coach, zodat je het meeste effect uit de behandeling haalt. Daarnaast betaal je tussen de €142,- en €444,- per maand voor de medicatie.

Let op: deze behandeling wordt niet vergoed door je zorgverzekering.

Hoeveel gewicht verlies ik met een prikpen?

Bij gebruik van medicatie in de vorm van een prikpen is gewichtsverlies tot 22% mogelijk. Hoeveel gewicht je precies verliest, is afhankelijk van de mate waarin je je leefstijl kunt aanpassen.

Bron: Zie publicatie. Obes Sci Pract. 2017; 3(1): 3–14.

Hoeveel begeleiding krijg ik?

De frequentie van de behandelsessies is afhankelijk van de behandeling die je krijgt. Reken op gemiddeld eens per maand contact: in het begin iets vaker en aan het eind van het traject iets minder vaak. Het is ook mogelijk om de coaching online te volgen.

Is er een video met een prikinstructie beschikbaar?

Jazeker, als blijkt dat de prikpen de beste optie is, krijg je een complete uitleg. Bekijk hier de prikinstructie voor Semaglutide en Liraglutide:

Nederlandse instructie

Engelse instructie

Bekijk hier de prikinstructie voor Tirzepatide

Als 6 maanden coaching niet genoeg blijkt te zijn, is dan een langer traject mogelijk?

Een verlengd traject is mogelijk. Na 6 maanden is het mogelijk om je traject te verlengen. De kosten voor de vervolgbehandeling zijn €489,-. Je ontvangt hiervoor een herhaalrecept voor 6 maanden medicatie, gecombineerd met 60 minuten coaching. Daarnaast betaal je tussen de €142,- en €444,- per maand voor medicatie.

Hoeveel kost de behandeling met tabletten tegen overgewicht en vergoedt mijn verzekering dit?

Kies je voor de behandeling met tabletten tegen overgewicht en 6 maanden leefstijlbegeleiding, dan betaal je voor het hele traject circa €1.149,- plus ongeveer €150,- per maand voor medicatie.

Let op: deze behandeling wordt niet vergoed door je zorgverzekering.

Waarom is behandeling met een maagballon niet meer mogelijk?

In 2018 zijn wij begonnen met de maagballon als hulpmiddel bij afvallen. We hebben met deze behandeling met veel succes vele patiënten geholpen. Bij NOK Clinics houden we echter altijd goed de nieuwste ontwikkelingen in de gaten en we passen ons beleid daar, indien nodig, op aan.

Door de komst van medicijnen om af te vallen is er steeds minder vraag naar maagballonnen. Dit heeft ermee te maken dat medicijnen effectiever zijn, meer gewichtsverlies geven, het effect duurzamer is en er minder bijwerkingen of complicaties zijn dan bij de maagballon. Om die reden hebben wij besloten de maagballon niet langer meer aan te bieden en ons te focussen op de verschillende soorten medicijnen die er in Nederland zijn tegen overgewicht en die ondersteunen bij veilig en effectief afvallen.

Heb je hier vragen over? Neem gerust contact met ons op.

Waar staan mijn facturen in het patiëntenportaal?

Je facturen staan in het patiëntenportaal onder de tab 'documenten'.

Wanneer moet ik een nieuwe dosis medicatie bestellen?

Wij adviseren om na gebruik van de derde dosis je volgende pen te bestellen.
Zo heb je altijd voldoende prikpennen in huis.

Behandelt NOK Clinics ook mensen met diabetes?

Niet alle NOK Clinics behandelingen zijn mogelijk als je diabetes hebt, bel voor meer informatie met één van onze klinieken. 

Hoe kan ik mij aanmelden voor Mijn NOK?

Je ontvangt per e-mail een uitnodiging voor het portaal. In deze e-mail staat een link naar het portaal en een tijdelijk wachtwoord waarmee je de eerste keer kunt inloggen. Daarna maak je een eigen wachtwoord aan. Voor de veiligheid ontvang je elke keer dat je inlogt, een sms op je telefoon met daarin een code. Deze moet je invullen bij het inloggen. Houd dus je telefoon bij de hand.

Ik heb geen sms-bericht met code ontvangen. Wat moet ik doen?

Heb je geen SMS ontvangen? Probeer je telefoon te herstarten en controleer of je berichten ontvangt van andere contacten. Komt je er niet uit? Neem dan contact op met je behandellocatie.

Ik heb geen mail ontvangen. Wat moet ik doen?

Heb je geen mail ontvangen? Controleer of het juiste e-mail adres bekend is bij jouw behandellocatie. Wellicht zit je postvak vol of is de e-mail terechtgekomen in de map ‘ongewenst’.

Wat moet ik doen als de gegevens in Mijn NOK niet kloppen?

Je kunt je gegevens in Mijn NOK niet zelf aanpassen. Als je gegevens niet (lijken te) kloppen, neem dan contact op met de kliniek waar je wordt behandeld.

Ik kan niet naar een pagina in Mijn NOK. Ik moet steeds opnieuw inloggen.

Het probleem ontstaat doordat het portaal merkt dat er een oude link wordt geopend in plaats van de nieuwe link. Dit gebeurt doordat de webbrowser de website onthoudt in een geheugenbestand, de ‘cache’. Wanneer het portaal opnieuw wordt geopend, kiest de browser ervoor om de oude link te gebruiken, omdat dit sneller is en de prestaties verbetert. Vaak helpt het om de cache en cookies te verwijderen.

Kan ik een afspraak maken in Mijn NOK?

Het is op dit moment niet mogelijk een afspraak te maken via Mijn NOK. Je kunt in ons portaal wel je persoonlijke gegevens en informatie over je afspraken inzien.

Kunnen mijn partner en ik met hetzelfde e-mailadres inloggen in Mijn NOK?

Nee. Medische informatie is vertrouwelijk. Daarom hebben jij en je partner ieder een eigen Mijn NOK-account nodig.

Hoe veilig is de inlogmethode op Mijn NOK?

Mijn NOK is een beveiligd portaal. Wij maken gebruik van een twee-factorauthenticatie. Dit betekent dat je na het invoeren van je gebruikersnaam en wachtwoord, ter controle ook een verificatiecode moet invullen. Deze ontvang je per sms. Dit is een extra stap om je identiteit te controleren en is wettelijk verplicht.

Mijn NOK werkt niet op mijn internetbrowser, hoe kan dit?

Mijn NOK werkt het beste op moderne browsers zoals Google Chrome en Mozilla Firefox.
Werkt het portaal niet goed? Dan kun je het volgende proberen:

  • Update je huidige browser naar de nieuwste versie
  • Of gebruik een andere browser

Lukt het niet om de link naar Mijn NOK te openen?
Zie ook de vraag: 'Ik kan de link in mijn mail niet openen'. 

Ik kan de link in mijn mail niet openen. Wat moet ik doen?

De link naar Mijn NOK staat in een e-mail bijlage. Soms wordt deze bijlage als een ‘preview’ weergegeven in de e-mail. Om de link goed te openen, open je eerst de volledige bijlage en daarna klik je pas op de link. Je kunt het portaal ook rechtstreeks benaderen via https://www.obesitaskliniek.nl/mijn-nok/#inloggen

Ik heb een nieuw wachtwoord aangemaakt, maar het inloggen lukt nog steeds niet. Hoe kan dit?

Dit probleem ontstaat vaak doordat de  internetbrowser het oude wachtwoord automatisch invult via een geheugenbestand, de zogenaamde ‘cache’.
Hoewel je een nieuw wachtwoord heeft aangemaakt, blijft de browser soms het oude wachtwoord gebruiken. Vaak helpt het om de cache en cookies te verwijderen. Op een Android toestel doe je dit voor Google Chrome als volgt:

  • Ga naar instellingen > Apps > Chrome > Opslag > Cache wissen. Open vervolgens Chrome > Tik rechtsboven op meer > Instellingen > Tik op privacy en beveiliging. Browsegegevens verwijderen > Kies een periode, zoals afgelopen uur, of kies alles. > Vink cookies en sitegegevens aan en vink alle andere items uit. > Tik op gegevens verwijderen.

Voor een iPhone kun je de instructies hier terugvinden.